12 archetypów marki

Czy marka musi być bezosobowa? Czy za każdą z marek zawsze widzimy ogromną korporację? Nie! Możemy marce nadać własną osobowość!

Tak naprawdę każda, świadomie i dobrze przygotowana marka posiada jakąś osobowość. W świecie marketingu nazywamy to archetypem marki.

Archetyp to nic innego jako zbiór cech, które opisują naszą markę. Czy ma być kimś opiekuńczym, urzekać nas swoją zmysłowością, a może przyciągać buntowniczymi posunięciami? To wszystko jest zawsze skrzętnie kreowane przez specjalistów od marketingu. 

Archetypu marki nie ma jednego, jest ich dokładnie 12.

Archetypy marki

Mędrzec – To marka, która posiada ogromną wiedzę w danej dziedzinie i chętnie ją wykorzystuje aby Ci pomóc.

Przykład: L’oreal, Google, BBC

Czarodziej – Nie musisz wiedzieć jak coś robię, ważne, że to działa w magiczny, niepojęty sposób.

Przykład: Intel i jego procesory

Władca  – To on ustala reguły, jest największy, najsilniejszy i ciężko zachwiać jego pozycją. Wybór tej marki jest zawsze bezpieczny.

Przykład: IBM, Microsoft

Dusza towarzystwa – skończ z nudą i poważnymi sprawami. Czas się zabawić, daj się porwać.

Przykład: Virgin Atlantic

Buntownik – totalne przeciwieństwo Władcy. Próbuje zerwać utarte schematy i iść pod prąd.

Przykład: Apple, szczególnie jego reklama Mac’a z 1984r., Harley Davidson

Kochanek – kusi nas zmysłami, obiecuje nam przyjemność i najwyższych lotów doznania.

Przykład: Magnum, Kinder Bueno, Chanel, Apart

Stwórca/Kreator – nigdy nie gra pierwszych skrzypiec i woli pozostawać w cieniu tego co tworzy. Pozwala Ci poszerzać horyzonty i tworzyć nowe rzeczy

Przykład: RedBull, Lego

Bohater – potrafi przekraczać swoje granice, nieustannie dąży do doskonałości.

Przykład: Nike, Mr Muscle, Snickers

Odkrywca – dla niego nie jest najważniejszy cel, lecz droga jaką wspólnie przeżyjecie.

Przykład: Jeep, MasterCard

Towarzysz – podobnie jak Stwórca nie stoi w blasku świateł. Towarzyszy Ci i pomaga odnieść sukces.

Przykład: IKEA, Ludwik, Nescafe

Opiekun – oddaje Ci wszystko co najlepsze, troszczy się o Ciebie i Twoje bezpieczeństwo. Możesz mu powierzyć swoje zdrowie.

Przykład: Pampers, Gerber, PZU

Niewinna – to archetyp, który pokazuje Ci idealny świat, niczym niezmącone wspomnienia i doznania, do których powracasz z łezką w oku.

Przykład: Werters Originals, Dove

Udostępnij

Dodaj komentarz